Jaarverslag over het verenigingsjaar 2016

Net als voorgaande jaren hadden we weer veel verschillende activiteiten. Lezingen, inloopmiddagen en -avonden in onze Oudheidkamer, de helpdesk genealogie, markten, braderieën en natuurlijk het uitbrengen van ons verenigingsblad “De Proosdijkoerier”. In de Proosdijkoerier plaatsen we veel interessante artikelen over geschiedenis van de diverse kernen van en soms ook grenzend aan onze gemeente. Met al deze activiteiten geven wij invulling aan onze doelstelling.
Het bestuur heeft in 2016 negen keer vergaderd en er zijn 2 ledenvergaderingen gehouden. Op 19 april 2016 was de voorjaarsledenvergadering in gebouw Irene te Mijdrecht. Tijdens deze vergadering is de heer Paul Hoogers gekozen als bestuurslid met als taak het aansturen van de werkgroep archeologie. Na de vergadering werd een lezing verzorgd door de heer Reinier Hopmans met als titel “Het mysterie van de veenlijken”
Op 20 april heeft Jaap Meulstee een lezing verzorgd bij OVM te Vinkeveen en Marie José van Bunningen heeft 2 lezingen gegeven, één in Zuiderhof en één in Gerardus Majella.
Onze leden Fred de Wit en Piet van Buul zijn betrokken geweest bij de ontwikkeling van het nieuwe gemeentewapen.
Begin mei hebben wij het huurcontract met Dorpshuis De Boei opgezegd en hebben wij eind augustus het nieuwe huurcontract getekend van onze nieuwe locatie aan de Croonstadtlaan te Mijdrecht.
Op1 juni 2016 is het Museum “De Ronde Venen” gesloten. Onze in bruikleen gegeven collectie items hebben wij terugontvangen.
In juni hebben een aantal leden meegedaan aan de fietstocht georganiseerd door Rabobank Rijn en Veenstromen. Daardoor ontvingen wij een bijdrage voor onze vereniging.
Ook hebben wij een nieuwe huisstijl gerealiseerd. Deze huisstijl betreft een briefhoofd, vervolgvel, folders en bedankkaart.
Wij hebben op diverse markten en braderieën gestaan. Op 1 juni in Mijdrecht, 13 juli in Vinkeveen, 10 september in Wilnis en 11 december in De Hoef. Zo hebben we ons in alle kernen laten zien.
Ook hebben we op 1 oktober een bijeenkomst met zusterverenigingen georganiseerd. Dit om te bekijken of we gezamenlijk kosten kunnen besparen.
Genealogie: er zijn diverse inloopavonden geweest. Op 3 oktober was heer Van Gestel te gast met een lezing over Populatiegenealogie in de Ronde Venen.
Monumenten: Wiesje Dijkxhoorn is bezig in samenwerking met de Gemeente om beeldbepalende panden in De Ronde Venen vast te leggen.
Op de najaarsvergadering van 17 november in Wilnis hebben wij afscheid genomen van 3 bestuursleden. Mare José van Bunningen, Harry Hoefkens en Hans van Dreumel waren aftredend en niet herkiesbaar. Aftredend en herkiesbaar was Jan van Breukelen. Unaniem werd Jan als penningmeester herkozen. Jaap Meulstee nam afscheid als voorzitter maar blijft gelukkig actief als bestuurslid en eindredacteur van de Proosdijkoerier, de website en de nieuwsbrief. Er werden twee nieuwe bestuursleden gekozen. Rob Blans als voorzitter en Wiesje Dijkxhoorn voor de portefeuille monumenten.

Ons huidige bestuur bestaat uit acht personen.
Voorzitter     Rob Blans
Secretaris     Geertje Oerlemans
Penningmeester    Jan van Breukelen
Algemeen adjunct    Hans van Zwieten
PR, documentatie, 2e voorzitter   Co Oudshoorn
Redactie, nieuwsbrief, website en PK  Jaap Meulstee
Archeologie     Paul Hoogers
Monumenten     Wiesje Dijkxhoorn

Na de ledenvergadering was er een interessante en amusante lezing over palingvisserij door de heer Theo Rekelhof uit Kudelstaart. Hij had paling meegenomen, die door de aanwezige leden kon worden geproefd en gekocht.
In november heeft onze vereniging via Co Oudshoorn een nieuw sponsorcontract getekend met Rabobank Rijn en Veenstromen. Ook hebben wij een aantal nieuwe adverteerders voor de Proosdijkoerier.
Er is ten slotte veel werk verzet door onze vrijwilligers om de nieuwe locatie in gereedheid te brengen, zodat wij in het nieuwe jaar over een prachtige nieuwe Oudheidkamer kunnen beschikken.